Elektrický skútr je moderním dopravním prostředkem, se kterým se stále častěji setkáváme v běžném provozu. Kdy se vám vyplatí si ho pořídit a proč?
Když žijete ve městě
Pokud žijete ve městě, zřejmě důvěrně znáte dopravní zácpy a neustálé problémy s parkováním. S elektrickým skútrem nic podobného nehrozí.
Kompaktní vozidlo je vhodné i do hustého městského provozu. Elektroskútr je díky menší hmotnosti lehký a snadno ovladatelný. Velmi snadno s ním zaparkujete. Nemusíte ani řešit garáž, pokud ji nemáte k dispozici a na ulici vozidlo ponechávat nechcete.
Skútr zaparkujete kdekoli, a to i ve sklepě či v případě bytového domu ve společných prostorách, jako jsou kočárkárny. Dokonce i v tzv. modrých zónách lze parkovat bezplatně.
Když smýšlíte ekologicky
K provozu elektrického skútru slouží akumulátor. Díky tomu skútr do ovzduší nevypouští žádné škodlivé emise. Není hlučný, proto neobtěžuje vaše okolí a neubližuje zvířatům. Nevydává ani žádný zápach.
Proto jsou tato vozidla tolerována i v místech, kde jinak zejména automobily vyvolaly snahu o omezení dopravy. Typicky se to týká především historických center měst. Není však problém je provozovat dokonce ani v uzavřených prostorách (haly, sklady). Naložit ho můžete pohodlně třeba i do karavanu a vydat se s ním v létě na cesty.
Když chcete ušetřit
Řádově zaplatíte za elektroskútr několik desítek tisíc korun. Stále se tak jedná o levnější dopravní prostředek než auto.
Provozovat elektroskútr je dále rovněž významně levnější než jezdit na fosilní paliva. Průměrná cena se pohybuje kolem 14 Kč na 100 km. Provozní náklady jsou tak cca 14x nižší než u skútru benzínového, a dokonce asi 40x nižší než u auta.
Po konstrukční stránce je navíc elektrický skútr velmi jednoduché zařízení. A platí tu logická úměra, že čím méně součástek, tím méně prvků k rozbití. Příliš finančně náročný není tak ani servis elektroskútrů, což znamená další úsporu ve srovnání například s autem, které vyžaduje výměnu oleje nebo svíček. Elektroskútr bude potřebovat v čase pouze novou baterii.
Skútr můžete navíc nabíjet i doma, stačí vám k tomu běžná zásuvka na 230 V. Průměrná doba potřebná pro nabití se pohybuje mezi 4 až 8 hodinami.
Když nemáte řidičské oprávnění
Vybraná skupina elektroskútrů vyžaduje jen minimum formalit, které musíte splnit, než s nimi vyrazíte do ostrého provozu. Na vybrané modely není potřeba dokonce ani vlastnit řidičský průkaz.
Elektroskútr bez řidičáku je takový, který má výkon motoru omezen do 250 W, disponuje maximální rychlostí do 25 km/h a je opatřen šlapkami. Takové zařízení je z pohledu zákona považovatelné za elektrokolo, řidičský průkaz proto není nutný.
Stejně tak je motorista oproštěn i od jiných povinností: Na tento skútr si nemusíte sjednávat povinné ručení a není potřeba s ním chodit na pravidelné technické kontroly.